اخبار و مقالات

​توليد 8 تن گندم در هكتار در هرمزگان با استفاده از آبياري تيپ و حفظ فاصله كاشت
تاریخ انتشار : 1395/5/20 ساعت 09:42:24
توليد 8 تن گندم در هكتار در هرمزگان با استفاده از آبياري تيپ و حفظ فاصله كاشت














توليد 8 تن گندم در هكتار در هرمزگان با استفاده از آبياري تيپ و حفظ فاصله كاشت
تاریخ: 1395/01/28
شماره: 4440
بازدید: 79
كشاورز گندمكار نمونه كشوري با استفاده از آبياري تيپ و حفط فاصله كاشت توانست علاوه بر كاهش مصرف بذر، توليد خود را در بدترين شرايط آب و هوايي نزديك به هشت تن در هكتار برساند.
 
تيپ يا نوار آبياری قطره‌ای(Drip tape) نواری با ديواره نازك است كه برای آبياری قطره‌ای استفاده ميشود.

به گزارش روز شنبه خبرنگار اقتصادی ايرنا، «حسين شاه نظری» در حاشيه بازديد خبرنگاران از مزارع گندم استان هرمزگان افزود: تجربه سال ها كشت و كار، انجام يك فرايند تحقيقاتی و ابتكار عمل ثابت كرد كه با كمك آبياری تيپ و حفظ فاصله 75 سانتیمتری كشت، میتوان عملكرد گندم در واحد سطح را افزايش داد.

به گفته اين كشاورز نمونه، در گذشته برای هر هكتار 250 كيلوگرم بذر استفاده میشد كه در روش جديد اين ميزان به 80 كيلوگرم كاهش يافته است كه موجب كاهش هزينه های توليد شده و میتواند به افزايش عملكرد 10 تا 12 تن در هكتار بيانجامد.

ویبا بيان اينكه بذر 10 درصد هزينه های توليد گندم را تشكيل میدهد، افزود: قيمت حدود 300 كيلوگرم بذر، چهار ميليون و 500 هزار ريال میشود كه كاهش مصرف آن میتواند در توليد اقتصادی موثر باشد. 

به گفته شاه نظری، در اين روش از هر بذر بيش از 10 تا 15 شاخه گندم توليد میشود، درحالیكه در شيوه های سنتی از هر بذر فقط يك شاخه گندم به دست میآمد.

ویادامه داد: به كارگيری روش آبياری تيپ، كاهش حدود 50 درصدی مصرف آب را در اراضی گندم به دنبال داشته است.
اين كشاورز نمونه كه به طور متوسط ، هشت تن گندم در هكتار برداشت كرده است، يادآورشد: متوسط برداشت اين محصول در منطقه فقط 3.5 تن در هكتار است.

با توجه به نرخ رشد جمعيت، چالش های خشكسالی در حال و آينده و رقابت ساير بخش ها برای منابع آب، كاربرد سامانه های آبياری مزارع با استفاده از روش های آبياری با بازده آبياری بالاتر با هدف پايداری و افزايش عملكرد ضروری است.
منبع خبر: ایرنا